SZUKASZ CZEGOŚ INNEGO ?
Kancelaria Notarialna
Paweł Szofiński
Notariusz
Podstawa Twojego bezpieczeństwa.
Poniżej znajdziesz informacje przydatne przy najpopularniejszych czynnościach.
Pamiętaj, że listy dokumentów tu wskazane mają charakter poglądowy, a notariusz czuwając nad bezpieczeństwem, może wskazać dodatkowe zaświadczenia.
Podstawowymi dokumentami tożsamości są dowód osobisty i paszport.
Prawo jazdy nie potwierdza Twojej tożsamości.
Pamiętaj, aby sprawdzić, czy Twój dokument jest ważny.
Twój numer PESEL nie może być zastrzeżony.
Do sprzedaży mieszkania stanowiącego odrębną nieruchomość potrzebujesz przede wszystkim podstawy nabycia, a jeżeli lokal jest obciążony hipoteką - także zaświadczenia wierzyciela hipotecznego do całkowitej spłaty kredytu.
Nabywca może oczekiwać zaświadczenia o braku osób zameldowanych, jak też np. zaległości w opłatach eksploatacyjnych.
Sprzedaż domu wiąże się z koniecznością uzyskania większej liczby dokumentów, niż przy sprzedaży lokalu. Głównym przedmiotem obrotu jest bowiem grunt, którego stan prawny trzeba szczegółowo ustalić, także w kontekście ewentualnie wchodzących w grę praw pierwokupu. Wypis z rejestru gruntów, jest podstawowym z dokumentów.
Do sprzedaży niezabudowanej działki gruntu, podobnie jak zabudowanej, konieczne jest uzyskanie kilku dokumentów, w celu zapewnienia transakcji wymaganego stopnia bezpieczeństwa. W pierwszej kolejności przygotuj podstawę nabycia oraz wypis z rejestru gruntów.
Zbycie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu wymaga okazania zaświadczenia spółdzielni mieszkaniowej, lub odpisu księgi wieczystej (o ile została założona). Jeżeli lokal jest obciążony hipoteką - także stosownego zaświadczenia wierzyciela hipotecznego. Nabywca może oczekiwać od Ciebie także zaświadczenia o braku osób zameldowanych
Do zawarcia umowy darowizny wymagane są dokumenty podobne do tych przy sprzedaży. Wskazane jest okazanie odpisów aktów stanu cywilnego dla wykazania pokrewieństwa w celu zwolnienia od podatku od spadków i darowizn. Nie musisz za to uzyskiwać zaświadczenia o rewitalizacji. W większości wypadków, także zaświadczenie "o lasach" będzie zbędne.
Poddając się egzekucji obowiązków wynikających z umowy najmu okazjonalnego okazać należy umowę najmu wraz z załącznikami, w tym oświadczeniem osoby trzeciej, w którym wyraża zgodę na zamieszkanie najemcy w jej lokalu, w przypadku egzekucji.
Do uregulowania spraw spadkowych konieczne jest okazanie odpisu aktu zgonu, zaświadczenia o numerze PESEL osoby zmarłej, właściwych odpisów aktów stanu cywilnego spadkobierców oraz ewentualnie sporządzonych testamentów.
Przygotować należy także numery ksiąg wieczystych nieruchomości, których właścicielem lub użytkownikiem wieczystym był Spadkodawca.
W celu odrzucenia spadku konieczne jest okazanie przede wszystkim odpisu aktu zgonu Spadkodawcy. Pamiętaj, że na złożenie oświadczenia o przyjęciu lub odrzuceniu spadku masz 6 miesięcy od dnia dowiedzenia się o powołaniu do spadku.
Do ustanowienia rozdzielności majątkowej małżeńskiej wymagane jest okazanie wyłącznie dokumentów tożsamości. Jeżeli pozostajecie już w związku małżeńskim, notariusz poprosi o okazanie także odpisu aktu małżeństwa.
Do zawarcia umowy spółki konieczne jest określenie każdego z elementów, które umowa spółki musi zawierać (np. firma, przedmiot działalności, wysokość kapitału zakładowego) oraz wskazanie ewentualnych dodatkowych postanowień, które wspólnicy chcą umieścić w umowie.
Aby ustanowić hipotekę, potrzebne są przede wszystkim: umowa kredytu oraz oświadczenie banku do ustanowienia hipoteki w akcie notarialnym (często zwane zaświadczeniem o udzieleniu kredytu).
Z pozostałymi wymaganymi dokumentami zapoznasz się w liście do pobrania, do której link znajduje się poniżej.
Chcąc ustanowić służebność, w pierwszej kolejności uzgodnić należy treść tego prawa z podmiotem uprawnionym z tytułu tej służebności. Umawiając się na sporządzenia aktu notarialnego, notariusz poprosi Cię o przesłanie wytycznych, które otrzymasz od przedsiębiorcy (jeżeli ustanowiona ma zostać służebność przesyłu).
Do udzielenia pełnomocnictwa najczęściej potrzebny będzie jedynie Twój dokument tożsamości.
Najważniejsze są dokładne informacje o czynnościach, których ma dokonać pełnomocnik oraz dane pełnomocnika. Przy czynnościach dotyczących nieruchomości przydatny będzie numer księgi wieczystej.
Chcąc sporządzić testament najczęściej będziesz musiał mieć przy sobie Twój dokument tożsamości.
Najważniejsze są dokładne informacje o spadkobiercach oraz - ewentualnie - o konkretnych składnikach majątku, które mają przypaść wybranym z nich.
Zawarcie umowy przedwstępnej najczęściej opiera się na podstawie nabycia, czyli akcie notarialnym na podstawie którego strona sprzedająca nabyła nieruchomość.
Księgę wieczystą pobiera notariusz, w dniu czynności.
Pozostałe dokumenty zależne są od ustaleń z drugą stroną umowy.
Zawarcie umowy sprzedaży udziału w garażu wielostanowiskowym najczęściej wiąże się wyłącznie z okazaniem podstawy nabycia, z której będzie wynikało przysługujące Ci prawo do konkretnego miejsca postojowego.
Dokumenty wymagane do zawarcia umowy zniesienia współwłasności zależne są przede wszystkim od rodzaju nieruchomości będącej przedmiotem takiej umowy.
W przypadku nieruchomości gruntowej będzie to m.in. wypis z rejestru gruntów wraz z wyrysem z mapy ewidencyjnej, czy też np. decyzja zatwierdzająca podział geodezyjny.
Dokumenty wymagane do zawarcia umowy podziału majątku wspólnego zależne są przede wszystkim od rodzaju składników majątku będących przedmiotem umowy. Podstawowym dokumentem będzie dokument potwierdzający wygaśnięcie wspólności majątkowej - np. intercyza lub prawomocny wyrok orzekający rozwód.
Podobnie, jak przy pozostałych umowach działowych, dokumenty wymagane do zawarcia umowy o dział spadku zależne są przede wszystkim od rodzaju składników majątku będących przedmiotem umowy. Podstawowym dokumentem będzie dokument potwierdzający nabycie praw do spadku, czyli akt poświadczenia dziedziczenia lub prawomocne postanowienie o stwierdzeniu nabycia spadku.
Bezpieczne prowadzenie procesu deweloperskiego wymaga m.in. skrupulatnego przygotowania umowy deweloperskiej.
Dokumenty, które należy przygotować zostaną wskazane w ramach spotkania, na którym przedstawisz swoją inwestycję oraz Twoje cele.
W celu dokonania poświadczenia (czy to podpisu, czy zgodności kopii z okazanym oryginałem), wymagane jest okazanie poświadczanego dokumentu oraz dokumentu tożsamości.
Przy poświadczeniu podpisu notariusz może zapytać Cię także o pochodzenie zbywanego składnika majątku, lub o status cudzoziemca (np. przy nabyciu udziałów).
W celu przygotowania protokołu potrzebne są przede wszystkim informacje dotyczące rodzaju protokołu (np. zgromadzenia wspólników, otwarcia strony internetowej) oraz jego zasadniczej treści (projekty uchwał, adresy stron internetowych).
W celu sporządzenia oświadczenia o poddaniu egzekucji w trybie art. 777 Kodeksu postępowania cywilnego, konieczne jest posiadanie już podpisanej umowy, z której roszczenia mają zostać zabezpieczone (np. umowa najmu lokalu usługowego, umowa dzierżawy).
Jeżeli posiadasz już projekt ugody, uzgodniony przed mediatorem, dokument ten będzie potrzebny, aby poświadczyć pod nim podpisy stron. Jeżeli ugoda dotyczy np. przeniesienia własności nieruchomości, listę dokumentów ustalimy na podstawie podstawy nabycia tej nieruchomości.
W wyjątkowych przypadkach czynności notarialne mogą odbywać się poza siedzibą kancelarii. Może być to wymagane np. w przypadku problemów z poruszaniem się.
Najczęściej takie czynności dotyczą udzielenia pełnomocnictwa, bądź poświadczenia podpisu.
Pamiętaj, że w sprawie testamentu możemy rozmawiać wyłącznie z testatorem.
Dane płatnicze
Zadzwoń lub napisz
Godziny otwarcia
Kancelaria Notarialna
Paweł Szofiński Notariusz
Niniejsza strona nie stanowi ani reklamy, w szczególności reklamy osobistej, ani oferty w rozumieniu obowiązujących przepisów prawa. Strona ta nie jest także wyjaśnieniem dotyczącym dokonywanych czynności notarialnych w rozumieniu art. 80 §3 ustawy Prawo o notariacie.
rachunek depozytowy PLN
72 1140 2004 0000 3802 8195 8663
rachunek bankowy
76 1140 2004 0000 3202 7925 9278
pon - pt, godz. 9:00 - 17:00
inne terminy na życzenie (17-20)
ul. Kościeszów 6 lok. UA4
03-188 Warszawa
NIP: 524 274 01 28
REGON: 384507299